Wyjaśnienie dla nauczyciela
Niesamowitość gwar kryje się w tym, że są one geografi cznie związane z danym regionem i zazwyczaj używane tylko na wybranym terenie. W gwarach można znaleźć określenia, które nie mają swoich odpowiedników w języku polskim, bo są związane ze zjawiskami występującymi lokalnie, np. zapożyczone z języka wołoskiego określenia serów – bryndza, bundz, które kiedyś były charakterystyczne dla gwary góralskiej, a obecnie są używane w języku polskim. Jednak jest też druga strona medalu – zdarzają się rzeczy, które w każdej gwarze są określane inaczej, np. ziemniaki – w Wielkopolsce są to pyry, na Podhalu – grule, Kaszubi mówią na nie bulwy, Kresowiacy – barabole, w gwarze śląskiej i kurpiowskiej usłyszymy o kartoflach.
Przed przystąpieniem do lekcji niech uczniowie odbędą rozmowy swoimi dziadkami lub sąsiadami, którzy są w starszym wieku. Niech zapytają ich, czy są jakieś słowa, które pamiętają z dzieciństwa, a dziś nie używa się ich prawie wcale albo używa bardzo rzadko. Zanotujcie lub nagrajcie te słowa oraz ich znaczenia i zabierzcie notatki na zajęcia.
Podstawa programowa
- poznawanie języka mówionego i pisanego w kontakcie ze światem zewnętrznym, w tym z otoczeniem społeczno-przyrodniczym oraz kulturą regionalną i narodową;
- zapisuje w zabawie z instrumentami perkusyjnymi dźwięki np. poprzez układ piktogramów, klocków rytmicznych, kolorów, liczb, czy obrazków; szyfruje, koduje, wykorzystuje utworzony zapis w zabawie;
- słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje;
Słowniczek małego etnologa
Gwara – Odmiana języka narodowego, uwarunkowana położeniem danego regionu, najczęściej pojawia się na niewielkim terenie.
Dialekt - Dialekt to odmiana polszczyzny ogólnej, która wyróżnia się charakterystyczną dla danego obszaru wymową głosek w obrębie jednego dialektu może występować kilka gwar.
Pytania do rozmowy z uczniem po wykonaniu ćwiczenia:
- W jaki sposób mówiła osoba, która usłyszeliście w filmie?
- Dlaczego wszyscy ludzie na świecie powinni współpracować i jak język w tym pomaga
- Jakie znacie przykłady problemów, które łatwiej jest rozwiązać wspólnie niż samodzielnie?
- Czy słyszycie u siebie w domu lub na podwórku czasami dziwne, niezrozumiałe dla was słowa?
- Czy brzmią one jak szyfr?